Гүлденген, демократиялық және құқықтық қоғамның қалыптасуы үшін тиімді мемлекеттік аппараттың маңыздылығы

Гүлденген, демократиялық және құқықтық қоғамның қалыптасуы үшін тиімді мемлекеттік аппараттың маңыздылығы

Сұлтанхан ш.а. – Қазақстан Республикасы Мемлекеттік қызмет істері агенттігінің Жамбыл облысы бойынша департаментінің басшысы.
Гүлденген, демократиялық және құқықтық қоғамның қалыптасуы үшін тиімді мемлекеттік аппараттың маңыздылығы
Адамзаттың даму тарихы, атап айтқанда, әлеуметтік жүйенің дамуы демократиялық, құқықтық және әлеуметтік мемлекеттің қалыптасуы тиімді мемлекеттік аппаратсыз мүмкін емес екенін айқын көрсетеді, оның негізі мемлекеттік қызметтегі кадрлар болып табылады.
Бұл ретте мемлекеттік құрылыстың басым міндеттерінің бірі мемлекеттік органдар жұмысының жоғары тиімділігін, құзыреттілігін және мінсіздігін қамтамасыз етуге бағдарланған мемлекеттік қызметшілерді кәсіби даярлау әрқашан болады.
Қазіргі уақытта негізгі шаралар мемлекеттік басқару процестерін жетілдіруге және мемлекеттік қызметтер көрсету сапасын жақсартуға, кәсібилік деңгейін, мемлекеттік аппарат қызметінің нәтижелілігін арттыруға бағытталады.
Реформалаудың негізгі бағыты-азаматтық қоғамды дамыту және мемлекетті нығайту мүддесінде мемлекеттік қызметтің тиімділігі мен сапасын түбегейлі арттыру, экономикалық прогреске жәрдемдесу, мемлекет көрсететін қызметтердің сапасын арттыру, мемлекеттік ресурстарды ұтымды пайдалану және мемлекеттік қызметшілердің жағдайын жақсарту, еңбек нарығында мемлекеттік қызметші кәсібінің бәсекеге қабілеттілігі.
Жүргізілген реформалар нәтижесінде Қазақстанның мемлекеттік қызметі жүйелендіріліп, жеке құқықтық институтқа бөлінді.
Осылайша, біз отандық мемлекеттік қызметті дамытудың 20 жылдан астам уақыт ішінде мемлекеттік қызметтің қолданыстағы моделі адами фактордың маңыздылығын тануға бағдарланғанына келдік, бұл, ең алдымен, "ұлтқа (қоғамға) қызмет ету" ұғымының синониміне айналуға және бүкіл мемлекеттік аппараттың мемлекеттік қызметке бағдарлануын білдіруге тиіс "мемлекеттік қызмет" ұғымын жаңғыртуды көздейді халық Мемлекеттік қызметтерді тұтынушы ретінде.
Еліміздің басшылығы тарапынан дер кезінде қабылданған шаралардың арқасында мемлекеттік аппаратты қысқарту барынша ауыртпалықсыз жүргізілді.
Мәселен, Жамбыл облысы бойынша 2021 жылдың 1 жартыжылдығында мемлекеттік қызметшілердің саны 4910 адамды құрады. Сонымен қатар, ағымдағы жылдың ұқсас кезеңінде 4484 адамды құрайды. Орындалатын жұмыстардың көлемі іс жүзінде өзгермегеніне қарамастан, 426 штаттық бірлік қысқартылды.
Іріктеудің қолданыстағы транспарентті жүйесі кезінде жетекші орындарды мансаптық өсу мүмкіндігі және лайықты еңбекақы алатынын атап өткен жөн.
Еңбекке ақы төлеудің факторлық-балдық жүйесін енгізу арқылы Жамбыл өңірінде кадрлардың ауысуы айтарлықтай төмендеді, атап айтқанда 2022 жылдың 1 жартыжылдығында 91 адам, 2021 жылдың ұқсас кезеңінде 144 адамға қарағанда.
Мемлекеттік қызметті одан әрі цифрландыру екпінді қарқынмен ілгерілеп келеді. 2000 жылдардың басындағы мемлекеттік қызметшілер тіпті армандамаған процестер енгізілуде.
Бұған айқын мысал-демалысқа немесе материалдық көмек алуға өтініштерді қарапайым рәсімдеу, олардың жетістіктері мен марапаттарын тіркеу қазіргі уақытта мемлекеттік қызметшілер қағаз жүзінде емес, электронды форматта жасайды. Оларға мемлекеттік қызмет жүйесінде белсенді жұмыс істейтін "Е-қызмет" ақпараттық жүйесі көмектеседі.
Бастапқы мақсат мемлекеттік қызмет істері агенттігінің және мемлекеттік органдардың персоналды басқару қызметтерінің қызметін үздік халықаралық практикаға сәйкес автоматтандыру, орталық және өңірлік деңгейдегі мемлекеттік қызметшілер туралы толық кадрлық ақпаратты "онлайн" режимде алу болып табылады.
"Е-қызмет" жүйесінде мемлекеттік қызмет персоналы туралы ақпаратты сақтау, өңдеу, беру және беру аппараттық-бағдарламалық кешенді қолдана отырып жүзеге асырылады.
"Е-қызмет" жүйесінің жұмыс істеуі персоналды басқару қызметтері жұмысының өнімділігін арттырады, ақпаратты алуға және өзекті етуге арналған уақыт және еңбек шығындарын қысқартады, сондай-ақ мемлекеттік қызметшілер туралы толық кадр ақпаратын береді: Дербес деректер, ұйымдастырушылық мәліметтер (кадр есебі), кәсіби және жеке құзыреттері, білімі, біліктілігі, өтілі, кәсіби тәжірибесі туралы мәліметтер нәтижелері, оқытудан өту есебі, курстардың мерзімдері мен тақырыптары, көтермелеу туралы және әкімшілік және тәртіптік жазалар туралы мәліметтер.
"Е-қызмет" жүйесіне қолжетімділік Мемлекеттік органдардың бірыңғай көлік ортасы арқылы жүзеге асырылады.
Мемлекеттік қызметті дамытудың кейбір кезеңдерінде бұрын Құзыретті, талантты, дарынды адамдарды мемлекеттік қызметке мақсатты іздестіру, іріктеу және тарту жүйесі болмағанын мойындау қажет. Сондықтан, аталған мәселелерді шешуді біздің еліміздің басшылығы мемлекеттік аппаратты қажетті мөлшерде және тиісті біліктілікпен кадрлармен мақсатты түрде қамтамасыз ете алатын бірыңғай орталық орган құруды көрді.
Халықаралық тәжірибені, озық елдерді дамыту тәжірибесінің басым бөлігін негізге ала отырып, мемлекеттік биліктің заң шығарушы, атқарушы және сот тармақтарына бөлінуіне қарамастан, басты мақсат кадр саясаты мен мемлекеттік қызметтің бірыңғай жүйесін қалыптастыру болып табылады. Осы және басқа да мақсаттарды іс жүзінде іске асыру мемлекеттік қызметті ұйымдастыру мен оның жұмыс істеу қағидаттары мен қағидаларын қатаң сақтаған кезде ғана мүмкін болды. Басқаша айтқанда, мемлекеттік қызмет басқару саласы ретінде өзі басқарылатын кезде жүзеге асырылады.
Жоғарыда баяндалғанның негізінде мемлекеттік қызмет саласында бірыңғай саясатты жүзеге асыру үшін Мемлекет басшысына тікелей бағынатын және есеп беретін уәкілетті орган - Мемлекеттік қызмет істері жөніндегі ҚР Агенттігі құрылды, ол мемлекеттік қызмет саласында бірыңғай саясатты жүзеге асыруға арналған.
Қазіргі уақытта мемлекеттік қызмет туралы заңның қолданыстағы редакциясы барлық мемлекеттік органдардың, соның ішінде құқық қорғау органдарының қызметкерлеріне де қолданылады. Мемлекеттік қызметке кіру рәсімін жаһандық жаңғырту жүргізілді. Жалпы мансаптық ілгерілеу құзыреттілік тәсіл негізінде жүзеге асырылады, бұл өз кезегінде мемлекеттік қызметшілердің барлық құрамын сапалы жақсартуға және олардың оқуға және өзін-өзі жетілдіруге ұмтылуына әкеледі. Тек Жамбыл облысында 2021 жылдың 1 жартыжылдығында мемлекеттік басқару академиясын бітірген тұлғалар саны 28 адамды құрады, ал ағымдағы жылдың ұқсас кезеңінде 42 адамды құрады. Барлық жерде жас мемлекеттік қызметші мектептері өткізіледі, олардың тыңдаушылары Бос мемлекеттік лауазымдарға орналасу конкурстарына белсенді қатысады. Біздің облыс бойынша 2018 жылдан бастап мемлекеттік қызметші мектебінің 229 қатысушысы бар.
Конкурс пен аудармалардың екі түрінің болуы стратегиялық мақсаттарға қол жеткізу үшін кадрлық шешімдер қабылдауда мемлекеттік органдардың ұтқырлығын едәуір арттырды. Бұдан бұрын, байқаулардың үш түрін өткізу бос орындарды толтыруды кешіктірген болатын. Бос лауазымдарға орналасу конкурстарының барлық кезеңдерін өткізу үшін 50 күн қажет болды. Қазіргі уақытта бұл рәсім 15 жұмыс күніне қысқартылды.
Бұл тәсіл жүйенің мансаптық моделін бұзбайды, бірақ оған үлкен ұтқырлық береді және азаматтардың басқа қызмет салаларынан дарынды мамандарды тарту процесін жеделдетуге мүмкіндік береді.
Түрлі құжаттарды ұзақ уақыт жинау да жойылды.
Сонымен, ішкі конкурсқа қатысу кезінде үміткерге тек екі құжатты – өтініш пен қызметтік тізімді ұсыну қажет, ал жалпы конкурсқа үш өтініш, білім туралы құжат, қызметтік тізім қажет.
Сонымен қатар, мемлекеттік қызметшілердің жалпы конкурстарға қатысу тәртібі жеңілдетілді. Жақында заңнамаға мемлекеттік қызметшілерді жалпы конкурсқа қатысу кезінде тестілеуден босататын түзетулер енгізілді.
Осылайша, мемлекеттік қызметшілер енді жалпы конкурстарға жалпы негізде емес, ішкі конкурсқа ұқсас жеңілдетілген тәртіп бойынша қатысады. Бұл ретте, конкурс кезеңдерін қысқарту меритократия қағидаттарына теріс әсер етпейді.
Қорытындылай келе, енгізілген мемлекеттік қызмет жүйесі белгілі бір нәрсе емес екенін атап өткім келеді: мемлекеттік қызмет туралы, оның тиімділігі мен кәсібилігінің өлшемдері туралы идеялар демократиялық, құқықтық, азаматтық қоғамның эволюциясына қарай одан әрі жетілдіріліп, өзгертілетін болады.