Ақмола облысының «Тұтынушыларды қорғау» қоғамдық бірлестігі 1992 жылдан бастап жұмыс істейді (бұдан әрі-қоғам). Осы уақыт ішінде үлкен практикалық жұмыс тәжірибесі жинақталды, тұтынушылардың құқықтарын қорғау жөніндегі заңнамада өзгерістер болды. Мәселен, «Тұтынушылардың құқықтарын қорғау туралы» ҚР Заңының 41-бабына сәйкес Қоғам тұтынушылардың өтініштерін, шағымдарын қабылдап қана қоймай, олардың мүдделерін мемлекеттік органдар мен соттарда да білдіруге құқылы. Сонымен қатар, соңғы жағдайда Қоғам тұтынушылардың мүддесі үшін сотқа талап қою кезінде мемлекеттік баж төлеуден босатылады.
2022 жылғы жұмыс нәтижелері туралы қоғам төрағасы – Мәкішев Серік бізбен бөлісті. «8 ай ішінде бізге 341 тұтынушы жүгінді, оның ішінде 31 арыз сотқа дейінгі және 3 арыз сот тәртібімен толық қаралып, қанағаттандырылды. Өткізілген іс-шаралардың нәтижесінде тұтынушыларға шамамен 11,2 млн.теңге қайтарылды. Негізінен бұл сапасыз ұялы телефондарға, тоңазытқыштарға, теледидарларға, жиһаздарға, киімдерге, пәтерлерді жөндеу қызметтеріне, жиһаздарға, автокөліктерге және т. б. шағымдар. Айта кету керек, азық - түлік тауарлары бойынша айналымдар іс жүзінде жоқ, мүмкін тауарлардың төмен құнына байланысты. Алайда, сотқа дейінгі тәртіппен шешілген нанға, шұжыққа, тортқа бөгде заттардың түсу фактісі бойынша жүгіну жағдайлары болды, ал моральдық жағын кәсіпкерлер өз еркімен өтеді».
Заң 30 жылдан астам уақыт бойы болғанымен, әлі күнге дейін кейбір жосықсыз кәсіпкерлер тұтынушылардың құқықтарын алдауды және бұзуды жалғастыруда. Кейде дөрекі, әдепсіз түрде тұтынушыға тауарлар (жұмыстар мен қызметтер) туралы ғана емес, сонымен қатар олардың деректері туралы толық ақпарат беруден бас тартады. Басқалар үшін тауарларды жылдам сату стратегиясы адал және лайықты кәсіпкердің имиджінен маңыздырақ. Мысалы, кейбір сатушылар сатып алушыларды тауарды айырбастауға және қайтаруға болмайтындығы туралы жарнамаларды іліп қою арқылы адастырады. Алайда, тауар әрдайым «Тұтынушылардың құқықтарын қорғау туралы» Заңның 14, 15 және 30 - баптарына сәйкес, егер тауар мүлдем пайдаланылмаған болса - оны 14 күн ішінде қайтаруға болады, ал қалған жағдайларда-егер тауар сапасыз болса.
Мәкішев Серіктің айтуынша: «Аталған мәселелер бойынша қоғамдық бірлестік сотқа дейінгі 32 шағым жасады, оның 8-і күрделі тұрмыстық техника бойынша, негізінен тоңазытқыштар. Бизнес субъектілерінің тұтынушылардың өтініштерін қарауының бірнеше мысалына тоқталғым келеді.
Өткен жылдың тамыз айында «Мечта – Көкшетау» СҮ тұтынушысы «Бирюса» тоңазытқышын 138 мың теңгеге сатып алды, ал бір аптадан кейін ол мұздатуды тоқтатты. Сатып алғаннан бері тоңазытқыш бір аптаға созылды, ал қалған уақыты, 11 ай, ол бірнеше тегін жөндеу жұмыстарын жүргізген, Telehouse қызмет көрсету орталығында жөндеуден өтті. Зауыттық ақауы бар тоңазытқыштың техникалық жай-күйі туралы актіні ұсыну туралы тұтынушының бірнеше талаптарына қызмет көрсету орталығы үнемі бас тартты. Өз кезегінде «Арман – Көкшетау» СҮ жаңасына айырбастаудан бас тартты, тұтынушыда бұл актінің жоқтығына сілтеме жасады. Осылайша, тұтынушының 11 айы қызмет көрсету орталығынан дүкенге және кері қарай «футбол» болды. Қоғамдық бірлестік шағым жібергеннен кейін, 2022 жылдың шілдесінде «Арман – Көкшетау» СҮ тоңазытқышты жаңасына ауыстырды».
Осындай жағдай сол сауда орталығында өткен жылдың қыркүйек айында «Бирюса» тоңазытқышын 135 мың теңгеге сатып алған тағы бір тұтынушымен орын алды.
«Өткен жылдың қазан айының соңында тоңазытқыш жұмысын тоқтатты. Қоңыраулардан кейін, тек 40 күннен кейін «Теле Ноиѕе» сервис орталығы тоңазытқышты диагностикалау үшін алды, 10 ай бойы оны төрт рет жөндеді, бірақ нәтиже болмады, ақау жойылмады. Алайда, бірінші жағдайдағыдай, қызмет көрсету орталығы тоңазытқыштың техникалық жағдайы туралы актіні ұсынғысы келмеді, ал дүкен тұтынушының мәселесін шешпеді. Біз шағым жібергеннен кейін ғана бизнес субъектісі тұтынушыға тоңазытқыштың құнын толығымен қайтарды», - дейді қоғамдық бірлестіктің төрағасы.
Мякишев Серік сатушының тұтынушыға әділетсіз көзқарасының тағы бір мысалы туралы айтты. Өткен жазда Көкшетау қаласының автосалонында көктемнің басында Haval F7 автокөлігін 15 млн. теңгеге сатып алған тұтынушы қоғамға жүгінді.
«Сатып алу кезінде машинаның кепілдігі 5 жыл немесе 200 000 км болды. Кепілдік талонына сәйкес 1000 км жүгіруден кейін, осы жылдың 28 сәуірінде техникалық тексеру кезінде ақау табылды. Тұтынушы машинаны компьютерлік диагностика жүргізу үшін станцияға апарды, нәтижесінде бұл бұзылу зауыттық ақау болып табылды. Тұтынушы жөндеуге келісті, көлікті СТО-да қалдырды. Тұтынушы басқа облыста тұратындықтан және жөндеуді бақылау мүмкін болмағандықтан, 2 айдан астам уақыт өткеннен кейін СТО-ға келіп, автоматты беріліс қорабының ақаулығы анықталған кезде оның машинасының қозғалтқышы толығымен бөлшектелгенін көргенде оның таңданысы қандай болды.
Бұл жағдайда тұтынушының құқықтары өрескел бұзылады: тауардың зауыттық ақауы бар, кепілдік жөндеудің барлық мерзімдері бұзылған.
Қоғамдық бірлестік шағым жібергеннен кейін қысқа мерзімде тұтынушының келісімімен автокөлікті жөндеу жүргізілді. Сондай - ақ, оған жөндеу жұмыстарын уақтылы жүргізбеуге байланысты қолайсыздықтар, 400 мың теңге көлемінде моральдық залал келтірілгені үшін өтемақы төленді», - деп қорытындылады қоғам төрағасы.
Қоғам кәсіпкерлер мен тұтынушылардың екі жағын да өзара түсіністікке, өзара сыйластыққа және мәселені өркениетті шешуге шақырады. Тұтынушы өз ақшасына сапалы тауарлар мен сапалы қызметтерді алуы керек. Егер сіздің тұтынушылық құқықтарыңыз бұзылған болса, сіз өзіңіздің аймағыңыздағы тұтынушылардың құқықтарын қорғау жөніндегі кез-келген қоғамдық бірлестікке жүгіне аласыз.