Қазақстанда кінәлі мопед жүргізушілерінің қылмыстық жазасы екі есе қатаңдатылуда. ҚК-ге түзетулер 2025 жылғы 5 сәуірден бастап қолданысқа енгізіледі. Сол күннен бастап әкімшілік жауапкершілік күшейе түседі. Бұрын іс жүзінде қол сұғылмайтын адамдар үшін не және қалай өзгереді, дейді ол Zakon.kz.
10 жылға бас бостандығынан айыру – бұл ең көп. Ол, әрине, екі немесе одан да көп адамның өліміне әкеп соқтырған жол ережесін бұзғаны үшін (ҚК 345 – бабының 4 – бөлігі).
Жалпы ҚК нің 345 бабындағы жағдай келесідей:
ЖКО-да денсаулыққа орташа ауырлықтағы зиян келтіру-қамауға алынғанға дейін 40 тәулікке дейін;
денсаулыққа ауыр зиян келтіру-2 жылға дейін бас бостандығынан айыруға дейін;
өлім-5 жылға дейін бас бостандығынан айыру.
Дәл осы жаза жоғарыда аталған әрекеттер үшін автомобиль, троллейбус, трамвай немесе басқа механикалық көлік құралдарын басқаратын адамдарға қауіп төндіреді. Бірақ 2025 жылдың 5 сәуіріне дейін мопед жүргізушілеріне қауіп төнген жоқ.
Олар сол үшін ҚК-нің 104-бабы "абайсызда өлім жасау" және ҚК-нің 114-бабы "денсаулыққа абайсызда зиян келтіру"бойынша жазаланды. Олар екі есе арзан аяқтады: 40 күндік қамауға алудың орнына – 20, 2 жылдың орнына – бір жыл, 5 жылдың орнына – үш.
Неліктен? Себебі мопед жүргізушілері ҚК-нің 345-бабында көзделген ықтимал құқық бұзушылық субъектілерінің тізбесінде болмаған. Мопед автомобиль де, трамвай да емес екені түсінікті, бірақ ол тізбесі ҚК 3-бабының 8) тармағында келтірілген "басқа механикалық көлік құралдарының" қатарына кірмеген.
Бұл тізімде "тракторлар, Мотоциклдер, өздігінен жүретін машиналар (экскаваторлар, автокрандар, грейдерлер, роликтер)"болды. Міне, "көлік құралдарының жекелеген түрлерінің қозғалысын ұйымдастыру және жол қауіпсіздігін цифрландыру мәселелері бойынша ҚР кейбір заңнамалық актілеріне өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" № 130-VIII ҚР Заңымен мопедтер басқа механикалық көлік құралдарына теңестіріледі.
Мопедтер тізімде "Мотоциклдер" деген сөзден кейін пайда болды. Шын мәнінде, бұл техникалық тұрғыдан 2025 жылдың 5 сәуірінен бастап күшіне енетін новелла. Мопед жүргізушілері бұдан былай ауыр зардаптармен жол-көлік оқиғасы кезінде жүргізушілердің толық жауапкершілігін өз мойнына алатыны қисынды және әділетті.
Алайда, мопед жүргізушілерінің жауапкершілігі мұндай зардаптар болмаған жағдайда да күшейе түсті. Мысалы, ережелерді бұзған кезде денсаулыққа жеңіл зиян келеді немесе онсыз да болған. Бұл үшін жазалар ӘҚБтК-де жазылған.
Техникалық тұрғыдан бұл PP-дегі Тұжырымдаманың өзгеруімен қамтамасыз етілді.41) мопедтің не екенін түсіндіретін "жол қозғалысы туралы" ҚР Заңының 1-бабы:
"Қозғалтқыштың көлемі елу текше сантиметрден аспайтын ішкі жану қозғалтқышымен не электр қозғалтқышымен жабдықталған және максималды конструктивті жылдамдығы сағатына елу километрден аспайтын екі немесе үш доңғалақты механикалық көлік құралы".
Анықтамаға механикалық сөз қосылды-және бұл барлық тұз. Бұрын жай ғана көлік болатын. Осы түзетудің арқасында мопед жүргізушісі 2025 жылдың 5 сәуірінен бастап жауапкершіліктің барлық спектрін көтеруге және механикалық көлік құралдарының жүргізушілеріне жүктелген барлық процедураларды орындауға міндетті.
Атап айтқанда:
мемлекеттік нөмірлік белгіні ала отырып, уәкілетті органда КО-ны міндетті тіркеуден өту;
А1 санатындағы жүргізуші куәлігін алу (бұл ретте А1 санаты қосымша оқудың қажеттілігінсіз А, В және С санаттарындағы жүргізушілерге автоматты түрде берілетін болады);
жыл сайынғы техникалық байқаудан өту;
көлік салығын төлеу;
көлік құралдары жүргізушілерінің азаматтық-құқықтық жауапкершілігін міндетті сақтандыруды ресімдеу.
Әрине, жүргізушілер механикалық көлік құралдарының қалған жүргізушілерімен бірдей негізде әкімшілік жауапкершілікке тартылады (ӘҚБтК-нің 30-тарауында орналасқан бірнеше ондаған мақалаларға сәйкес). Қазір жол қозғалысы ережелерін бұзғаны үшін мопед жүргізушілері ӘҚБтК-нің 615-бабы бойынша "жол қозғалысының басқа қатысушылары"ретінде жауап береді. Ал бұл не 2 АЕК айыппұл, не – денсаулығына жеңіл зиян немесе материалдық залал келтірген кезде – 10 АЕК айыппұл.
Бұдан былай мопед жүргізушілері осы даңқты компаниядан шығарылып, онда тек "велосипедтер мен ат арбаларын басқаратын адамдарды, жол бойымен жүк тиейтін, мінетін жануарларды немесе табынды жүргізетін жүргізушілерді, сондай-ақ көлік құралдарының жолаушыларын" қалдырады (ӘҚБтК-нің 615-бабына ескерту).
Мысалы, бұған дейін қызыл шамға барғаны үшін (мопед жүргізушілері арасында өте кең таралған тәжірибе) оларға тек 2 АЕК айыппұл салынды. Міне, сол үшін - "басқа қатысушы"ретінде. Содан кейін-егер полиция патрульі ұстап алса. Өйткені бейнежазба нөмірлері жоқ мопедтерге қарсы дәрменсіз болды.
Енді, біріншіден, ӘҚБтК-нің 599 – бабы бойынша ("бағдаршамның тыйым салу сигналына өту") мүлдем басқа айыппұл – 10 АЕК күтіп тұр. Екіншіден, олар оны автоматты түрде жазып, бұзушылықты камераға тіркеп, ГРНЗ бойынша бұзушыны анықтайды.
Немесе мопедті мас күйінде басқару делік. Осы уақытқа дейін инспектор, егер мұндай абайсыз сапарды есептесе де, оны жол ережесін бұзғаны үшін емес, ӘҚБтК-нің 440-бабы бойынша ("алкогольдік ішімдіктер ішу немесе қоғамдық орындарда мас күйінде болу") 5 АЕК мөлшерінде айыппұл салуы мүмкін.
Новеллалар күшіне енгеннен кейін мопед жүргізушісі ӘҚБтК-нің 608-бабы бойынша жауапты болады ("мас күйіндегі жүргізушінің көлік құралын басқаруы"). Мұнда санкция әлдеқайда қатаң: 15 тәулікке әкімшілік қамауға алу және 7 жыл мерзімге көлік құралын басқару құқығынан айыру.
Шын мәнінде, көлік құралын пайдалану ережелерін бұзғаны үшін (яғни, егер сіз мопедті 2025 жылдың 5 сәуіріне дейін тіркемесеңіз) 10 АЕК айыппұл салынады. Егер кейін шұғыл түрде түзетілмесе (бір жыл ішінде қайталанған құқық бұзушылық) – 20 АЕК немесе – ең бастысы – бір жыл мерзімге жүргізуші куәлігінен айыру (ӘҚБтК-нің 590-бабының 2 және 2-1-бөліктері).