Шығыс Қазақстан облысы бойынша Мемлекеттік кірістер органдары қызметінің бағыттарының бірі жер қойнауын пайдаланушылардың арнайы төлемдері мен салықтарының сомаларын есептеу және төлеу бойынша салық міндеттемелерінің уақтылы және толық орындалуын бақылауды жүзеге асыру болып табылады.
Осылайша, Салық кодексінің 720-бабының 3-тармағына сәйкес жер қойнауын пайдаланушылардың арнайы төлемдері мен салықтары:
1) қол қою бонусы;
2) Тарихи шығындарды өтеу бойынша төлем;
3) жер қойнауын пайдалануға балама салық;
4) роялти;
5) өнімді бөлу жөніндегі Қазақстан Республикасының үлесін;
6) пайдалы қазбаларды өндіруге салынатын салық;
7) үстеме пайда салығы.
Бұл ретте, Пайдалы қазбаларды өндіруге салынатын салық (бұдан әрі-ҚДПИ) Шығыс Қазақстан облысының жер қойнауын пайдаланушыларынан республикалық бюджетке түсетін негізгі салық болып табылады.
Жер қойнауын пайдаланушыларды ХДПИ бойынша әкімшілендіру "пайдалы қазбаларды өндіруге салынатын салық бойынша Декларация" 590.00 салық есептілігі нысандарын камералдық бақылау жолымен жүргізіледі.
ХДПИ бойынша декларацияны камералдық бақылау мынадай бағыттар бойынша жүргізіледі:
-пайдалы қазбаларды өндіруге салынатын салықты есептеу кезінде пайдалы қазбаларды сатудың орташа өлшенген бағасын қолданудың дұрыстығы мәселесі бойынша;
- уәкілетті органдардың мәліметтерімен салыстыру арқылы "пайдалы қазбаларды өндіруге салынатын салық бойынша декларацияда" пайдалы қазбаларды өндіру көлемін көрсетудің толықтығы мәселесі бойынша;
- пайдалы қазбаларды өндіруге салынатын салық бойынша декларацияда ХДПИ есептеу кезінде ставкаларды дұрыс қолдану бөлігінде ;
- уәкілетті органдардың мәліметтерін талдау кезінде анықталған пайдалы қазбаларды өндіру көлемі болған кезде ХДПИ бойынша декларацияны уақтылы ұсыну мәселесі бойынша;
-ХДПИ және ЭШФ бойынша Декларациядағы мәліметтерді салыстыру арқылы пайдалы қазбаларды өткізу көлемдерімен салыстырғанда пайдалы қазбаларды өндіру көлемін көрсетудің толықтығы мәселесі бойынша .
Бұл ретте талдау Салық кодексінің 48-бабына сәйкес 5 жылды құрайтын талап қоюдың барлық кезеңі үшін жүргізіледі.
Бұл жағдайда аталған бұзушылықтар салық төлеушілер үшін өсімпұлды есептеу түріндегі қосымша қаржылық жүктемеге әкелетінін атап өткен жөн, бұл шаруашылық жүргізуші субъектілердің қаржы-шаруашылық қызметіне теріс әсер етеді. Мұндай бұзушылық фактілеріне жол бермеу үшін салық төлеушілерге жеке табыс салығын есептеу және төлеу бойынша салық заңнамасының нормаларын сақтау ұсынылады.