Пандемия жағдайында мемлекеттік қызметкерлер үшін қашықтықтан жұмыс істеуді ұйымдастыру мақсатында Комитет «Қашықтықтан жұмыс орны» (ҚЖО) жобасын іске асыруда.
Ағымдағы жылдың 5 қазанында «Гамма технологии» ЖШС-мен екі факторлы аутентификацияны (2FA) пайдалана отырып, отандық шешім (CertexVPN) негізінде мемлекеттік қызметкерлердің қашықтан жұмыс істеуін ұйымдастыру қызметіне шарт жасалды.
ҚЖО «Мемлекеттік қызметшілерді лауазымдық міндеттерін орындау үшін қажетті ресурстарға қашықтықтан қосу схемасына» сәйкес ұйымдастырылды (ҚР ЦДИАӨМ 20.03.2020 ж.№ 110/НҚ Бұйрығы).
«CERTEX VPN» бағдарламалық-аппараттық кешені сенімді бағдарламалық қамтамасыз ету және электрондық өнеркәсіп өнімдерінің тізілімінде орналасқан. Қашықтағы жұмыс орнына ұйымдастыру Интернет желісіне шықпастан, қорғалған VPN байланыс арнасын қолдана отырып, екі факторлы аутентификация арқылы жүргізіледі.
Қазіргі уақытта Қазақстан Республикасының орталық мемлекеттік органдарына ҚЖО енгізу жүзеге асырылуда.
Дербес деректерді заңсыз жинау, өңдеу және оған қол жеткізу фактілері анықталған кезде, сондай-ақ дербес деректердің қауіпсіздігін бұзу (ағып кету) және Қазақстан Республикасының Электрондық құжат және электрондық цифрлық қолтаңба туралы заңнамасының талаптарын бұзу фактілері анықталған кезде азаматтар ақпараттық қауіпсіздік комитеті атынан дербес деректерді қорғау жөніндегі уәкілетті органға (бұдан әрі – уәкілетті орган) жүгінуге құқылы Қазақстан Республикасының цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрлігі (бұдан әрі-Комитет).
Сонымен қатар, Комитет Қазақстан Республикасының Дербес деректер және оларды қорғау, Электрондық құжат және электрондық цифрлық қолтаңба туралы заңнамасының талаптарын бұзғаны үшін адамдарды жауапкершілікке тарту жөнінде шаралар қабылдайды, сондай-ақ аталған салаларда жоспардан тыс тексерулер жүргізеді.
«Әкімшілік құқық бұзушылық туралы» Қазақстан Республикасы Кодексінің (бұдан әрі – ҚР ӘҚБтК) 692-2-бабының бірінші бөлігіне сәйкес Комитет ҚР ӘҚБтК 79, 640 және 641-баптарында көзделген көрсетілген салалардағы әкімшілік құқық бұзушылық туралы істерді қарайды.
Өтініштерді қабылдау және қарау тәртібі Қазақстан Республикасының Әкімшілік рәсімдік-процестік кодексіне сәйкес реттелетінін атап өту қажет.
Сондай-ақ, ҚР ӘҚБтК-нің 802-бабының екінші бөлігіне сәйкес жеке және заңды тұлғалардың өтініштері, сондай-ақ ҚР ӘҚБтК-нің 741-бабында көзделген іс бойынша іс жүргізуді болдырмайтын мән-жайлар болмаған кезде әкімшілік құқық бұзушылық белгілерін көрсететін жеткілікті деректердің болуы Әкімшілік құқық бұзушылық туралы іс қозғауға себеп және негіз болып табылатынын атап өтеміз.
Бұдан басқа, бақылау және қадағалау субъектілерін (объектілерін) жоспардан тыс тексеруге жеке және заңды тұлғалардың Қазақстан Республикасы заңнамасының талаптарын бұзу бойынша өтініштері дәлелді негіздер мен растайтын дәлелдемелер болған кезде негіз болып табылады (Қазақстан Республикасы Кәсіпкерлік Кодексінің 144-бабы 5-тармағының 3) тармақшасы).
Демек, жоспардан тыс тексеруге бастамашылық жасау не жоғарыда аталған салаларда әкімшілік құқық бұзушылық туралы іс қозғау туралы мәселені қарау үшін Қазақстан Республикасы заңнамасының жоғарыда көрсетілген өлшемдеріне сәйкес келетін өтініш (жеткілікті деректер не дәлелді негіздер), сондай-ақ Әкімшілік құқық бұзушылық жасаған адам туралы мәліметтер (аты-жөні, атауы, ЖСН, БСН, заңды мекенжайы және өзге де мәліметтер)қажет.
Статистикалық деректер:
2024 жылдың басынан бастап бүгінгі күнге дейін 11 жоспардан тыс тексеру жүргізілді және Қазақстан Республикасының Дербес деректер және оларды қорғау саласындағы заңнамасының талаптарын бұзу бойынша 23 әкімшілік іс қозғалды және қаралды, оның қорытындысы бойынша ҚР ӘҚБтК-нің 79 және 641-баптары бойынша 4 жеке тұлға және 25 заңды және лауазымды тұлға жауапқа тартылды, айыппұлдар салынды жалпы сомасы 4 910 360 теңге.
Сондай-ақ, Қазақстан Республикасының электрондық құжат және электрондық цифрлық қолтаңба саласындағы заңнамасының талаптарын бұзғаны үшін әкімшілік жауапкершілікке тарту бойынша жұмыс жалғасуда.
Мәселен, 2024 жылдың басынан бастап ҚР ӘҚБтК-нің 640-бабы бойынша 8 әкімшілік іс жүргізілді, нәтижелері бойынша 249 210 теңге сомасына 8 лауазымды тұлға әкімшілік жауапкершілікке тартылды.
Анықтама үшін: бұзушылықтардың негізгі түрлері: дербес деректерді жинау және өңдеу үшін келісімнің не заңды негіздердің болмауы; дербес деректерді заңсыз тарату; дербес деректерді өңдеуді ұйымдастыруға жауапты тұлғаның болмауы; қолжетімділігі шектеулі дербес деректерді шифрлау үшін МҚЗИ пайдаланбау, пайдаланушылардың және ДҚБЖ іс-әрекеттерін логиялаудың болмауы және т. б. болып табылады.
Бүгінде барлық мемлекеттік органдар мен ұйымдар ақпараттандырудың әртүрлі нысандары мен деректер базаларын жұмыс істейді немесе иеленеді. Олар электрондық қызмет көрсетеді және азаматтардың дербес деректеріне қол жеткізе алады. Олардың қызметі мен техникалық инфрақұрылымы ақпараттық қауіпсіздік талаптарына әрдайым сәйкес болуы және олар Ықтимал хакерлік шабуылдардан да, ішкі қатерлерден да барынша қорғалуы үшін Қазақстанда ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету саласында мемлекеттік бақылауды жүзеге асыратын уәкілетті орган белгіленді.
ҚР Кәсіпкерлік кодексіне сәйкес ақпараттық қауіпсіздік саласындағы уәкілетті орган профилактикалық бақылау және жоспардан тыс тексерулер жүргізеді, олар мемлекеттік органның қызметінде АҚ талаптарына сәйкессіздікті, ақпараттық-коммуникациялық инфрақұрылымның аса маңызды объектілерін және ұйымдарды анықтауға мүмкіндік береді.
2022 жылдың басынан 2023 жылға дейін мемлекеттік органдардың сұраулары, жеке және заңды тұлғалардың өтініштері негізінде 56 жоспардан тыс тексеру жүргізілді. Нәтижесінде 22 лауазымды тұлға, сондай-ақ 16 заңды тұлға әкімшілік жауапкершілікке тартылды. Ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету талаптарын бұзғаны үшін 157 әкімшілік іс қаралды. Нәтижесінде ҚР ӘҚБтК-нің 641-бабы бойынша 130 лауазымды тұлға және 17 заңды тұлға әкімшілік жауапкершілікке тартылды.
Әдетте, анықталған бұзушылықтар АҚ талаптарына сәйкестігін сынаудың оң нәтижесі бар актілерді алмай жүйелерді іске қосуға, АҚ қамтамасыз ету бойынша нормативтік-техникалық құжаттаманың болмауына, резервтік көшіру жүйелерінің болмауына, сондай-ақ мемлекеттік органдардың бірыңғай көлік ортасына қосылумен, ақпараттық қауіпсіздік оқиғаларын тіркеумен байланысты проблемаларға және т. б. қатысты.
Бұзушылықтардың саны мен тәуекел дәрежесін азайту үшін уәкілетті орган "ақпараттық-коммуникациялық технологиялар және ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету саласындағы бірыңғай талаптарды бекіту туралы" Қазақстан Республикасы Үкіметінің қаулысын орындаудың жыл сайынғы мониторингін, түсіндіру іс-шараларын, бұрын анықталған бұзушылықтарды жою жөніндегі бақылауды жүргізеді.
Субъектілер
Уәкілетті орган мынадай субъектілерге қатысты мемлекеттік бақылауды жүзеге асырады:
Бүгінгі күні ақпараттандырудың белсенді дамуына байланысты қолданыстағы ақпаратты сақтау, беру және өңдеу жүйелерінің ақпараттық қауіпсіздігін қамтамасыз ету мәселесі өзекті болып отыр. Сонымен қатар ақпарат объектілеріне залал келтіруге бағытталған жүйелер де дамиды. Сондықтан ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету ең алдымен тәуекелдерді болдырмауға және келтірілген залалды жоюға бағытталуы тиіс.
Ақпараттандырудың барлық объектілері құру, тәжірибелік және өнеркәсіптік пайдалану, оны пайдалануды дамыту және тоқтату кезеңдерінен өтеді. Бұл өнеркәсіптік пайдалануға енгізер алдында міндетті түрде ақпараттық қауіпсіздік талаптарына сәйкестігін сынау рәсімінен өтетін ақпараттық жүйелерге де қатысты.
2023 жылы 58 ақпараттандыру объектісі сынау рәсімінен өтіп, «Ақпараттық қауіпсіздік талаптарына сәйкестігін сынау нәтижелері бойынша акт беру» мемлекеттік қызметі бойынша актілер алды.
Ақпараттық қауіпсіздік талаптарына сәйкестігіне міндетті сынауға жататын сынақ объектілеріне:
ISO-3166 стандартына сәйкес Қазақстанға ".KZ" жоғары деңгейлі екі әріптік домендік атау бекітілген. 2023 жылдың бірінші тоқсанының соңындағы жағдайы бойынша ".KZ" және ".ҚАЗ" аймағында 177 667 домендік атау тіркелген, оның 126 442 белсенді және пайдаланушылар үшін қолжетімді болып тұр. Бұл мемлекеттік және жеке, ақпараттық, ойын-сауық, корпоративтік, медиа ресурстар, сондай-ақ түрлі бағыттағы сайттар.
KZ және .ҚАЗ домендік атауларды ұлғаю динамикасы
Бүгінде Қазақстанда домендік атауларды тіркеумен айналысатын 12 компания тіркелген. .KZ жоғары деңгейлі домендік атауын қолдау жөніндегі менеджер болып "Қазақ желілік ақпарат орталығы" анықталды. Интернеттің қазақстандық сегментінің домендік кеңістігін дамытумен Қазнет кеңістігіндегі домендік атаулардың әкімшісі болып табылатын "Қазақстандық IT-компаниялар қауымдастығы" ЗТБ айналысады. Ақпараттандыру саласындағы ақпараттық қауіпсіздік жөніндегі уәкілетті орган өз кезегінде Қазнетте "ойын ережесін" орнатумен, мемлекеттік саясатты қалыптастырумен, сондай-ақ Интернет желісінің қазақстандық сегментінің қауіпсіз жұмыс істеуін қамтамасыз етумен айналысады.
Интернет желісінің қазақстандық сегментінің қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін уәкілетті орган зиянды бағдарламалық қамтамасыз етуді тарататын, фишингтік және интернетті қауіпсіз пайдалануға қауіп төндіретін басқа да интернет-ресурстарды анықтау бойынша тұрақты жұмыс жүргізеді. Осы жұмыстың арқасында үнемі алаяқтық әрекеттерді жүзеге асыратын интернет-ресурлар анықталады.
Жыл басынан бері осындай жүздеген ресурстар анықталды. Одан кейін қазақстандық интернет сегментінің кеңістігінде домендік атауларды тіркеу, пайдалану және тарату ережелеріне сәйкес зиянды домендердің жұмысы тоқтатылды.
Бұзушылық анықталғаннан кейін (фишинг немесе зиянды БҚ тарату фактілері бар), КИБ Қазақ желілік ақпарат орталығына (Қазник) хат жазады, олар Интернет-ресурсты тоқтата тұру бойынша тікелей жұмыс жүргізеді. Егер интернет-ресурстың иесі 10 жұмыс күні ішінде анықталған бұзушылықтарды жоймаса, онда домендік атауды пайдалану тоқтатылады. Егер жойса, интернет-ресурс одан әрі жұмыс істейді.
Қазақ желілік ақпарат орталығы", www.nic.kz
Қазақстандық IT-компаниялар қауымдастығы", www.itk.kz
"Регтайм" ЖШҚ, "Компания Hoster.KZ" ЖШС, "Зебра Телеком" ЖШС, "IT Group Operating" ЖШС," Интернет компания PS " ЖШС, "HOST.KZ" ЖШС, "GFX" ЖШС, "Регистратор Р01" ЖШС, "Мегахост Казахстан" ЖШС, "CyberAge" ЖШС, "Қазақтелеком" АҚ филиалы-Ақпараттық жүйелер дирекциясы, "Ұлттық ақпараттық технологиялар" АҚ
Бүгінгі таңда ақпараттық-коммуникациялық технологиялар өмірлік маңызды қоғамдық және мемлекеттік функцияларды қамтамасыз етуде маңызды рөл атқарады. Мемлекеттік, қаржылық, медициналық қызметтерді үздіксіз ұсыну, халықтың тіршілігін қамтамасыз ету объектілерінің қауіпсіздігін, байланысын және жұмысын қамтамасыз ету көбінесе техникалық инфрақұрылымның: серверлердің, басқару жүйелерінің, деректерді өңдеу орталықтарының, ақпараттық жүйелердің және т. б. жұмыс істеуіне байланысты.
Жұмыс істеуінің бұзылуы немесе тоқтауы қолжетімділігі шектеулі дербес деректерді және заңмен қорғалатын құпияны қамтитын өзге де мәліметтерді заңсыз жинауға және өңдеуге, әлеуметтік және (немесе) техногендік сипаттағы төтенше жағдайға немесе қорғаныс, қауіпсіздік, халықаралық қатынастар, экономика, шаруашылықтың жекелеген салалары үшін немесе тиісті аумақта тұратын халықтың тыныс-тіршілігі, оның ішінде: жылумен жабдықтау, электрмен жабдықтау, газбен жабдықтау, сумен жабдықтау, өнеркәсіп, денсаулық сақтау, байланыс, банк саласы, көлік, гидротехникалық құрылыстар, құқық қорғау қызметі, "электрондық үкімет" инфрақұрылымы үшін елеулі теріс салдарларға алып келетін ескерген жөн.
2023 жылы ақпараттық-коммуникациялық инфрақұрылымының аса маңызды объектілеріне (бұдан әрі - АКИАМО)жатқызу өлшемшарттарының кем дегенде біреуіне сәйкес келетін ақпараттық-коммуникациялық инфрақұрылымдардың 514 объектісі жатқызылды.
Объектілердің өлшемшарттары:
АКИАМО міндеттемелері:
"Аса маңызды объект" мәртебесі оларға ақпараттық қауіпсіздікке жоғары талаптар қояды, оған сәйкес ақпараттық-коммуникациялық инфрақұрылымның аса маңызды объектілерінің иесі келесіге міндетті:
Ақпараттандыру объектілерінің ақпараттық қауіпсіздігін қамтамасыз ету мониторингін жүзеге асыру;
Ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету мониторингі жүйесін Ұлттық ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз ету мониторингі жүйесінің техникалық құралдарына қосуды қамтамасыз ету.
Ақпараттық қауіпсіздік инциденттері туралы Ұлттық ақпараттық қауіпсіздік үйлестіру орталығын хабардар ету;
Электрондық ақпараттық ресурстардың резервтік көшірмелерін электрондық ақпараттық ресурстарды резервтік сақтаудың бірыңғай платформасына беруді жүзеге асыру.
Электрондық ақпараттық ресурстың иесін қоспағанда, электрондық ақпараттық ресурстарды сақтаудың бірыңғай ұлттық резервтік платформасында сақталатын электрондық ақпараттық ресурстың көшірмесіне қол жеткізуге тыйым салынады.
Заңмен қорғалатын құпияны қамтитын деректерді өңдейтін АКИАМО иеленушісі жылына кемінде бір рет ақпараттық қауіпсіздік аудитін жүргізеді. Екінші деңгейдегі банктердің ақпараттық қауіпсіздігінің аудиті Қазақстан Республикасының банк заңнамасының талаптарына сәйкес жүргізіледі.
Мемлекеттік органдардың, жергілікті өзін-өзі басқару органдарының, мемлекеттік заңды тұлғалардың, квазимемлекеттік сектор субъектілерінің, сондай-ақ ақпараттық-коммуникациялық инфрақұрылымның аса маңызды объектілерінің меншік иелері мен иеленушілерінің ақпараттандыру объектілерін Интернетке қосуды байланыс операторлары Интернетке қол жеткізудің бірыңғай шлюзі арқылы жүзеге асырады.
АКИАМО ақпараттық қауіпсіздік талаптарына сәйкестігі үшін міндетті сынақтарға жатады.
Каким образом вредоносные программы проникают на компьютер пользователя?
Вредоносные программы, чаще всего, проникают на компьютер через Интернет или по электронной почте. Если Вы сделаете ошибку в URL- адресе или случайно нажмете на известную ссылку, то можете попасть на опасные сайты с «агрессивным» содержания или вредоносными программами. P2P (peer-to-peer) сети, в которых пользователи могут передавать файлы непосредственно с одного компьютера на другой, представляют существенный риск для заражения компьютера вредоносным и рекламным ПО.
Как вредоносные программы влияют на работу компьютера?
Симптомами заражения вредоносной программой являются всплывающие окна, снижение работоспособности системы или перенаправление запросов в браузере на нежелательные сайты. Вредоносные программы влияют на нормальное функционирование системы, что может привести к отказу в обслуживании, замене данных и понижению пропускной способности сети. Кроме того, компьютер будет невозможно выключить или перезагрузить.
Как защитить компьютер от вредоносных программ?
Вредоносные программы зачастую распространяются в приложении с другими файлами, так что не открывайте вложения электронной почты, отправленные с неизвестных Вам ресурсов. Никогда не принимайте файлы от незнакомых Вам пользователей, а также проявляйте осторожность, когда открываете файлы с расширением AVI,EXE или JPG.
Если вы подозреваете, что ваш компьютер заражен вредоносной программой:
Парольная политика
Электронная цифровая подпись
Почта
Антивирусное программное обеспечение
Интернет и социальные сети
Социальная инженерия
Методические рекомендации для госслужащих по вопросам кибербезопасности
Рекомендации специалистов МЦРИАП РК по обеспечению безопасности рабочего места
Сетевое пространство Интернета благодаря информационно-коммуникационным технологиям формирует качественно новую среду для передачи и распространения информации, удаленного оказания сервисов и услуг.
Взаимозависимость объектов (онлайн услуг и сервисов), нуждающихся в защите информации, может привести к «каскадному эффекту» в случае технологического сбоя или компьютерной атаки.
Компьютерные атаки способны подорвать общественное доверие к онлайн-услугам и нанести вред экономике (За последний год: 34,3% казахстанцев подвергались кибер-атакам; 60,6% опрошенных специалистов в сфере IT сталкиваются с угрозами кибербезопасности в своей деятельности).
За последний год опрошенные казахстанцы подверглись к следующим видам кибератак:
Вредоносные программы представляют собой широкую категорию программного обеспечения – они устанавливаются без Вашего разрешения и влияют на работу Вашего компьютера.
Симптомами заражения вредоносной программой являются:
Как это происходит?
Вредоносные программы, чаще всего, проникают в компьютер:
Что делать?
Никогда не отключайте встроенный брандмауэр операционной системы (Брандмауэр- программный комплекс, который служит для Вашего компьютера от нежелательных и потенциально опасных сетевых соединений).
Брандмауэр создает защитный заслон между вашим компьютером и Интернетом. Выключение брандмауэра даже на минуту увеличивает риск заражения ПК вредоносной программой. (55% казахстанцев не пользуются антивирусом для своего компьютера).
Используйте антивирусное ПО для защиты Вашей системы от возможных онлайн-угроз. Установите антивирусные и антишпионские программы из надежных источников.
Осторожно используйте флеш-накопители.
Минимизируйте возможность заражения компьютера вредоносным ПО: не подключайте неизвестные флеш-накопители (или USB-накопители) в своему компьютеру. (37,6% пользователей отметили, что при получении электронного письма от незнакомого человека с просьбой перейти по ссылке, отметили, что скорее всего перейдут по указанной ссылке).
Не принимайте файлы от незнакомых Вам пользователей, и особенно обращайте внимание на получаемые файлы с расширением ЕХЕ, СОМ, СМD
Не соглашайтесь на загрузку ПО, предлагаемую непроверенными Интернет-источниками (остерегайтесь «бесплатных» загрузок музыки, игр, видео и всего прочего с малоизвестных сайтов и доменных зон .ws, .blz)
Если вы столкнулись с навязчивой баннерной рекламой, всплывающими окнами
Отключите устройство от Интернета для прекращения обработки информации, а также для того, чтобы избежать утечки информации (логинов, паролей и другой конфиденциальной информации).
61,8% пользователей не меняют своих паролей, либо меняют только когда забывают их;
32,8% пользователей используют одинаковые пароли в социальных сетях, аккаунтах, личных кабинетах.
Рекомендации по безопасному «серфингу в Интернете»
Обеспечение защиты информационно-коммуникационной инфраструктуры является актуальным для любой организации или предприятия. Лица, принимающие решения, должны рассматривать вопросы информационной безопасности на том же уровне, что и экономические, стратегические и даже имиджевые вопросы.
Ниже приведены 40 несложных мер безопасности, которые были определены на основе практики реализации Единых требований в области информационно-коммуникационных технологий и обеспечения информационной безопасности и могут быть полезны любым организациям.
1. Обучение обеспечению информационной безопасности
2. Понимание информационно-коммуникационной инфраструктуры
3. Аутентификация и управление доступом
4. Обеспечение безопасности устройств
5. Обеспечение безопасности сетей
6. Обеспечение безопасности управления
7. Управление мобильной работой
8. Регулярное обновление программного обеспечения
9. Контроль, аудит, реагирование
10. Дополнительные меры
60,6% опрошенных специалистов в сфере ИТ сталкиваются с угрозами кибербезопасности в своей деятельности
51,1% организаций опрошенных работников в сфере ИТ не имеют систему управления информационной безопасностью
17,7% используют межсетевые экраны
15,9% прибегают к шифрованию данных, каналов связи
12,2% пользуются DLP - системами